Konkurs konkursowi nierówny

Konkurs konkursowi nierówny

Konkurs konkursowi nierówny

Chyba każdemu przyszło kiedyś do głowy, żeby spróbować swoich sił w jakimś konkursie. Jedni woleli zaśpiewać, wyrecytować, napisać, a inni rozwiązać krzyżówkę lub coś zaprojektować. Wygrana, zajęcie jednego z miejsc na podium lub chociaż zdobycie wyróżnienia dodaje wiary w siebie i sprawia, że dana osoba zaczyna nabierać odwagi do zupełnie nowych działań. Dla niektórych branie udziału w różnych konkursach stało się wręcz hobby albo sposobem na życie.

Tymczasem Internet bardzo ułatwia kontakt między organizatorem danego konkursu, a osobami chętnymi do wzięcia w nim udziału. Każdy użytkownik Internetu przynajmniej raz trafił na stronę poświęconą różnym konkursom, zbierającym je niejako w jednym miejscu lub dostali wiadomość o jakimś konkursie w postaci e-maila, czy reklamy.

Czy jednak warto bez wahania wziąć udział w każdym konkursie, o jakim dowiemy się w Internecie? Niestety, trzeba tu zachować sporą ostrożność.

Na co zwracać uwagę, biorąc udział w konkurach internetowych?

Trzeba pamiętać, że konkursy internetowe są organizowane przez bardzo różne firmy. Czytając zasady konkursu, warto zwrócić uwagę, czy:

  • organizator podaje w łatwo dostępnym miejscu dane o sobie: nazwę firmy / instytucji, jej adres itd.
  • czy – jeśli dane organizatora są trudne do znalezienia lub ukryte – organizator nie oczekuje podania przez uczestników wszystkich jego danych (imię, nazwisko, e-mail, adres zamieszkania) jeszcze zanim wiadomo, czy dana osoba wygrała jakąś nagrodę, czy nie.
  • czy organizator wymaga jedynie zgłoszenia się do konkursu (i podania ww. danych), czy trzeba jednak choć odrobinę się wysilić – np. pisząc choć dwa zdania na jakiś temat – pierwsza opcja powinna trochę zaniepokoić. Trzeba pamiętać, że nigdy nie ma nic zupełnie za darmo.
  • czy nie ma ukrytych opłat związanych z udziałem w konkursie; wiarygodny organizator poda taką wiadomość w jasno przedstawionym regulaminie; niewiarygodny organizator będzie oczekiwał potwierdzenia wzięcia udziału np. poprzez wysłanie SMS-a, który będzie kosztował nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt zł. A informacja o opłacie za taki SMS będzie podana albo maleńkimi literkami albo w ogóle nie będzie o niej mowy.

Co się liczy dla nieuczciwych organizatorów konkursów?

Dlaczego niektórzy zadają sobie tyle trudny, aby powiadomić tysiące osób o konkursie z nie do końca samymi zasadami? Po co obiecują atrakcyjne nagrody w postaci smartfonów, aparatów fotograficznych, czy tabletów? Odpowiedź jest prosta:

  • aby zarobić na SMS-ach potwierdzających udział i
  • aby wyłudzić dane osobowe.

Dlatego zanim zachwycimy się nagrodami i tym, że wymogi konkursowe są tak mało wymagające, pomyślmy dwa razy, zanim udostępnimy nieznanej sobie firmie nasze dane osobowe i zapłacimy – zwykle nieświadomie – za udział w konkursie, który konkursem może w ogóle nie być.

Dodaj komentarz